Dagens tips - brödbullar

I kanske två - tre veckor har jag varit sugen på att baka brödbullar men inte riktigt hittat något recept jag fastnat för. Tills idag. Så i skrivande stund har jag just avnjutit kvällens första "bulle" och fler kommer det bli. 
Med lite små ändringar från originalreceptet som jag hittade HÄR får ni nu min egen variant.

Brödbullar 15 stora

50 g jäst
5 dl ljummet vatten (ca 37grader)
2 morötter
1½ tsk salt
250 g kesella
14 dl vetemjöl

- Skala och finriv morötterna
- Smula jästen i en bunke och lös upp med de ljummna vattnet
- Blanda ner morötterna, saltet, kesellan och nästan allt mjöl i degspadet och arbeta tills degen är smidig
- Låt jäsa under bakduk i 30-45 min
- Dela upp degen i 15 delar (använd resten av mjölet om degen är för klibbig) och rulla till bollar
- Lägg på bakålåtspapper och låt jäsa i 20 min under bakduk
- Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min

Ps. man kan pensla bullarna med ett vispat ägg eller strö över lite mjöl alternativt frön innan gräddning om man vill. Smaklig spis!
 
Publicerat i Dagens / Recept
Taggar: Brödbullar / Dagens / Dagens tips / Recept